SYLWETKA ABSOLWENTA
W procesie edukacyjnym zawsze staramy się nawiązywać do kształtowania nowoczesnej sylwetki absolwenta, dzięki której będzie on mógł najlepiej realizować swoje cele osobiste i zawodowe. Systematyczne doskonalenie nawiązuje do oczekiwań absolwentów, którzy obok pracy dydaktyczno-wychowawczej w instytucjach edukacyjnych, zajmują także często znaczące pozycje w administracji publicznej i działalności samorządowej.
Absolwent Uniwersytetu Pedagogicznego po ukończeniu studiów, napisaniu pracy dyplomowej i złożeniu egzaminu dyplomowego, staje się nauczycielem dobrze przygotowanym merytorycznie i metodycznie do pracy we wszystkich typach szkół. Posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę z podstawowych dziedzin geografii lub biologii (w zależności od ukończenia kierunku studiów). Może ją wykorzystać na różnych stanowiskach pracy, począwszy od zawodu nauczyciela przedmiotów przyrodniczych
w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Doskonale potrafi rozwiązywać różne problemy dydaktyczno-wychowawcze; posługiwać się literaturą, źródłami, ogólnymi
i specjalistycznymi opracowaniami, wybranymi instrumentami, technikami komputerowymi i programami dydaktyczno-informatycznymi.
Bardzo dobrze radzi sobie w pracy laboratoryjnej, terenowej w instytucjach zajmujących się ekologią, ochroną przyrody po stanowiska w lokalnych samorządach i ośrodkach edukacyjnych. Posiada znajomość podstaw racjonalnego wykorzystania i kształtowania środowiska przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i kulturowego – dla wydawania opinii pod tym względem władzom lokalnymi i regionalnym.
Prowadzone są dalsze prace nad doskonaleniem sylwetki absolwenta, w nawiązaniu do podjętych specjalności kształcenia:
na kierunku biologia:
biologia z nauczaniem przyrody i chemii,
biologia z nauczaniem przyrody i ochroną środowiska,
biologia z nauczaniem przyrody i wychowaniem zdrowotnym;
na kierunku geografia:
geografia z przedsiębiorczością i gospodarką przestrzenną,
geografia z ochroną środowiska,
geografia z turystyką,
geografia z przyrodą,
geografia z wychowaniem fizycznym
a także na obu kierunkach studiów dla kształcenia nienauczycielskiego.
Wprowadzenie nowych specjalności związane jest z podniesieniem konkurencyjności naszych absolwentów na edukacyjnym rynku pracy oraz podniesieniem atrakcyjności studiów w związku z kurczącym się rynkiem pracy w szkolnictwie.